Home » Borettslag og sameie » Smarte ladeløsninger gir gode kundeopplevelser
Sponset

Lyse tilbyr kindereggløsninger for borettslag med rabatterte priser. Ved å bli totalkunde hos Lyse får du installert infrastrukturen for elbillading, ladetjeneste, samt internett og tv fra Altiboks.

Altiboks og Lyse Energi er et søsterselskap til Lyse konsernet. Lyse Energi AS ønsker å gi komplette energiløsninger som gir hvilepuls og utvikler og leverer effektive løsninger for energistyring til boligselskap og bedrifter. I tillegg kan de altså tilby pakkeløsninger til borettslag.

– Tanken er vi er en profesjonell aktør som leier ut infrastrukturen for lading og drifter løsningen, forteller Jan Magnar Gundersen, salgsrådgiver i Lyse Energi AS. Etter fem år kan de kjøpe ut infrastrukturen, men i utgangspunktet er det ingen grunn til å eie disse. Det vi ønsker er et langvarig kundeforhold for våre kunder.

Jan Magnar Gundersen

Jan Magnar Gundersen

Salgsrådgiver i Lyse Energi AS

Enkelt for styreledere i borettslag

Lyse bruker velkjent teknologi og løsninger, ladeprodusenter og underleverandører som er godt kjent. Lyse Energi har drevet med strøm i over 100 år og lading siden 2015, og har dermed god erfaring og garantier. Totalleveransen skal hjelpe styreledere til å sitte på mindre arbeid og ansvar, noe Jørn Holzmann styreleder i Vaulen Terrasse i Stavanger kan bekrefte.

– Det er veldig enkelt å forholde seg til. Vi er godt fornøyde.

Jørn Holzmann har sittet tre år som leder i styret i Vaulen terrasse 1. Leilighetene ligger flott til på Vaulen med panoramautsikt over Gandsfjorden i Stavanger. Borettslaget består av 29 leiligheter, og Jørn forteller at med vervet som styreleder blir det en del henvendelser i det daglige som krever organisering av blant annet vaktmester og leverandører, et arbeid som stort sett faller på leder.

Hvordan ble det til at Lyse ble valgt som totalleverandør?

– Lyse ble valgt ut av tre alternativer og ble foretrukket på grunn av løsningen de kunne tilby. Her får vi alt i en pakke, noe som er den mest optimale løsningen når det bor så mange mennesker med ulike behov i samme borettslag, sier Holtzmann.

Han legger til at de andre konkurrentene hadde store ekstra kostnader i forbindelse med månedsfaktureringer og infrastruktur.

Å drifte et borettslag og sameier, innebærer å holde oversikt over økonomien, kreve inn fellesutgifter, betale regninger, håndtere HMS-oppgaver og kalle inn til og holde styremøter og kan for mange være mye å håndtere. Det å bidra til at styrearbeidet blir så enkelt og oversiktlig som mulig er noe av det Smartly ser på som en viktig oppgave.

– Styret har nok å holde på med, så det er mye av motivasjonen bak løsningen. Ved å bidra til at styrearbeidet blir så enkelt og oversiktlig som mulig, vet vi at vi hjelper mange, sier Gundersen

Styreleder Jørn Holtzmann og beboer Thor Forgaard Foto: Alf Bergin – Svart På Kvitt

Fordel med alt på ett sted

Lyse tilbyr kostnadsfri installasjon av komplette ladeløsninger for elbilladere til alle som er totalkunder. Med totalkunde menes kunder som har TV, fiber og strøm fra Lyse, og tilbudet forutsetter at boligselskapet har minimum 25 boligseksjoner med parkeringsplass. Selve leien av anlegget er også kostnadsfri så lenge man er totalkunde av Lyse.

I disse dager venter Holzmann og beboerne på Vaulen på at avtalen med annen TV og internettleverandør skal opphøre.

Ja, per i dag har vi avtale med annen leverandør for de tjenestene, men vi har en intensjonsavtale med Lyse når denne opphører skal vi inn på deres totalløsning. Vi ser det som en stor fordel å ha denne komplettleveransen fra en leverandør, som igjen bidra til at redusere belastningen av arbeid på et styre som stort sett gjør dette arbeid på dugnad.

Lyse har jobbet lenge med ladeløsninger for elbil, og har levert smarte ladeanlegg til en rekke boligselskaper og næringskunder de siste årene. Fokuset har vært at det skal være enkelt å lade og at den som lader skal betale for strømmen som brukes.

– Løsningen med at beboeren leier ladeanlegget kostnadsfritt, samt tryggheten om at utleier har ansvaret for alt fra prosjektering og montering til drift, garanti, vedlikehold og kundeservice 24/7 hele året, gir en fin forutsigbarhet.

Som totalkunde tilrettelegger Lyse for elbillading på alle parkeringsplasser kostnadsfritt.

Betaler for eget forbruk

Holzmann forteller at av de 29 leilighetene så er det 11 beboere som pr nå har koblet seg opp med el-billader.

– Jeg er en av elleve som har installert elbillader og også hjulpet flere av beboerne med å koble seg inn på systemet. Det har fungert veldig bra og det har ikke vært noe problemer hverken med oppkobling eller drift.

Det er også den som lader som betaler for sitt eget faktiske forbruk. Lyse sørger for at hver enkelt leilighet eller næringsseksjon får en egen måler, og på denne måten kan ha kontroll på eget forbruk. Systemet inkluderer også tilgangskontroll til laderne og en egen ordning for gjestelading hvor gjestene kan betale med Vipps.

– Det er ikke mange andre leverandører som leverer en så stor pakke. At vi ikke belaster de beboerne som ikke bruker infrastrukturen er den mest optimale løsningen for oss, avslutter Holzmann. Det er heller ikke alle som kjører elbil. Det bor mange pensjonister som kjører diesel, og vi ønsker ikke å påføre de ekstra kostnader.

Dersom boligselskapet lurer på hvordan man skal angripe problemstillingen knyttet til lading av beboernes biler, anbefaler Lyse at dere tar kontroll fra sentralt hold så tidlig som mulig. Selv om det kan fungere helt fint å la beboerne sørge for sine egne ladepunkter, er det eneste riktige å gå for en felles løsning som omfatter alle. På den måten kan dere sørge for en fleksibel, koordinert og helhetlig løsning.

Trygg lading med rettferdig betaling! Les mer her.

FAKTARUTE:

Med ladeanlegg fra Lyse får kunden:

1. Elbilladere ferdig montert, testet og satt i drift.

2. Ingen investering, en leiemodell gir full garanti på anlegget.

3. Hver beboer får rentefri nedbetaling på sin lader.

4. Optimal energistyring av ladeanlegget.

5. Tilgangskontroll til ladere.

6. Betaling og oppgjør for det hver enkelt lader for.

7. Overvåking og drift av ladeanlegget.

8. Månedlig rapportering på bruken av laderne.

9. 24 timers kundeservice og brukerstøtte hele døgnet (Teknisk brukerstøtte 08:00-16:00).

10. Vipps-betaling for gjester.


Tekst: Cathrine Naglestad

Neste artikkel