Home » Borettslag og sameie » Elbillading, fiber, TV og bredbånd i én og samme avtale var gunstig
Sponset

Hvis borettslaget eller sameiet ditt vurderer å legge til rette for elbillading, så kan det være smart å sjekke markedet for totalpakker som inkluderer flere tjenester i samme avtale.

Styret i Borettslaget Tjensvoll Terrasse 1 i Stavanger begynte å utrede mulighetene for elbillading i 2018. Den gang fikk de bistand av en lokal el-installatør, og blant annet søkte styret og fikk bevilget et kommunalt tilskudd som ville dekke 20 prosent av installasjonskostnadene.

– Men i fjor høst kom Lyse på banen med en løsning vi ikke kunne si nei til, sier Alf Bergin, som kom inn i styret i fjor og er ansvarlig for ladeprosjektet i borettslaget.

– Da var nemlig tiden inne for å reforhandle avtalen om TV og internett. I den prosessen kom vi i kontakt med Lyse som ikke bare kunne gi oss et tilbud på Altibox, men også kunne tilby elbillading via Smartly. Det beste av alt var at hele installasjonen av ladeinfrastrukturen ikke kostet oss noe hvis vi valgte begge deler, og da ble valget enkelt, forklarer han.

Svært enkelt

Totalkundepakken innebar en total utbygging av fiber og en komplett utbygging av infrastrukturen som er nødvendig for lading av elbil for beboerne. Siden Smartly gjorde alle nødvendige tekniske vurderinger i forbindelse med installasjonen, trengte ikke styret å bekymre seg for eksempel om det var installert nok kraft, eller om ladeanlegget som ble levert var så moderne at det også vil kunne møte en fremtidig utvikling. Borettslaget kan når som helst utvide kapasiteten hvis man trenger ytterligere ladestasjoner ut over de 72 som nå er på plass.

– Det var godt å samarbeide med en solid aktør som har den kompetansen som trengs. Da slapp vi i styret å sette oss inn i tekniske problemstillinger. Selve installasjonen hos oss forløp helt problemfritt og det var tydelig at det var profesjonelle aktører som utførte arbeidet, understreker Bergin.

Kjetil Salbu (i midten) mottar blomsterbukett fra markedsdirektør Ketil Granbakken i Smartly (t.v.) som den første i borettslaget Tjensvoll Terrasse som kan koble seg til elbillading. Til høyre: Salgsrådgiver Jan Magnar Gundersen i Lyse. Foto: Frilansbyrået, Svart på Kvitt SA

En god løsning

Smartly har elektrokompetanse og sørger alltid for at ladeanleggene prosjekteres riktig. Det betyr blant annet at det leveres et moderne ladeanlegg slik at de viktigste funksjonene i boligselskapet får energi først og med lastbalansering som sørger for at det aldri brukes så mye strøm at sikringene går. Lastbalanseringen i ladeløsningen fra Smartly sørger også for at den tilgjengelige strømmen fordeles på en rettferdig måte mellom bilene som skal lades. Et annet viktig område er selve betalingsløsningen som både er enkel og funksjonell, forklarer Ketil Granbakken som er markedsdirektør i Smartly:

– Vi har laget en moderne og brukervennlig løsning der de som forvalter anlegget selv bestemmer prisen for å lade sin elbil hjemme. Når du skal lade identifiserer du deg via en app eller en brikke, og pengene du har ladet for trekkes enten fra kortet ditt, du kan få en faktura på beløpet, eller du kan velge å forhåndsbetale inn et beløp via Vipps, forklarer han.

I boligselskaper og næringsbygg, som har mange ladestasjoner, belastes hver bileier for det beløpet de har ladet for, deretter overføres pengene tilbake til boligselskapets konto. Det samme gjelder for næringsinstallasjoner.

– Løsningen er smidig, enkel og rettferdig, sier Granbakken.

Smartly har driftsansvaret

– Det var også viktig for oss at vi ikke eier anlegget selv, men at det er Smartly som eier det. På den måten slipper vi i styret å tenke på vedlikehold og driftsproblematikk i hele avtaleperioden, og hvis det blir behov for oppgraderinger er også det leverandøren sitt ansvar, avslutter Bergin.

Smartly leverer

– Elbilladere ferdig montert, testet og satt i drift
– Optimal energistyring av ladeanlegget
– Tilgangskontroll til ladere
– Betaling og oppgjør – Du betaler ikke for naboens lading
– Overvåking og drift av ladeanlegget
– Månedlig rapportering på bruken av laderne
– 24 timers kundeservice og brukerstøtte hele døgnet 365 dager i året

Av Tom Backe

Neste artikkel