Home » Borettslag og sameie » Smart elbillading hjemme
Sponset

Fremtiden er elektrisk, til vanns, til lands og i lufta med. Likevel sliter mange borettslag og sameier med å legge til rette for effektiv lading av elbilparken. Det må ikke koste skjorta, og det finnes gode råd å få.

– Problemstillingene styrer i borettslag og sameier møter, er svært varierende. Noen beboere er positive, mens andre er avvisende, noe som plasserer styret mellom barken og veden. Det er heldigvis mye hjelp å finne i myndighetenes føringer, forteller Øyvind Hind Haug, som er salgssjef i ladeselskapet Mer Norge.

Øyvind Hind Haug, salgssjef i Mer Norge.
Øyvind Hind Haug, salgssjef i Mer Norge. Foto: Mer Norge

– Som ladeleverandør hjelper vi selvfølgelig å planlegge og bygge ladeanlegg som dekker både dagens og fremtidens behov blant beboerne, men sørger også for at alt foregår forskriftsmessig og lønnsomt.

Vaner i endring

Han presiserer at muligheten for å lade hjemme er viktig for privat elbilhold, og minner om at borettslag og sameier etter loven i dag er pliktig å gi beboerne forsvarlig tilgang til lademuligheter.

– Vi snakker ikke nødvendigvis om store summer per boenhet, men ofte kan det være vanskelig å vite hvordan man skalerer for fremtiden. Dersom vi går hundre år tilbake i tid, var det jo en viss motstand mot kostnadene ved innlagt vann, hvor prinsippene i utgangspunktet er de samme. Den gang måtte vannkapasiteten forhåndsberegnes. Folk badet kanskje én gang i uken, og forestilte seg neppe hvor fristende en daglig dusj skulle bli.

– I dag kjenner vi svaret, og det er lite tvil om at morgendagens ladebehov vil bli større og annerledes enn dagens. Det viktigste er å huske på hva beboerne har rett og krav på.

Sats for fremtiden

– Styrene må nok erkjenne at en tilrettelegging er uunngåelig, men behovene er forskjellige. Noen steder eier beboere parkeringsplassene selv, mens de andre steder leier. Da må løsningene legges opp på forskjellig vis. Forskriftene sier nemlig at fellesskapet må legge opp til lademulighet til alle der beboerne selv eier parkeringsplassene, og kan gjøre det der de leier, sier Haug.

– Dermed velger de fleste å tilrettelegge for alle beboerne, som hindrer eventuelle merkostnader i ettertid. Flere velger å kjøpe elbil, og da er det dumt å gjøre det til en ekstra dyr og komplisert prosess for dem å skaffe eget ladepunkt senere. 

– Mange husker sikkert Kåre Willochs «Jeg vil spørre deg: Tror du at huset ditt vil brenne? Svaret er nei. Men du tegner jo brannforsikring? Ja, selvfølgelig». En herlig metafor for en god – og overkommelig – investering for fremtiden.

Garasje med Mer- ladeplass
Det kan være lurt å dimensjonere ladeanleggene for fremtidige behov. Foto: Raymond Engmark

Dimensjonér riktig

– Det er derfor det er så viktig at anleggene er riktig dimensjonert. Lademønsteret tror vi kommer til å endre seg fremover. Endrede strømpriser og nettleie vil være med på å presse frem endringer. Mye kommer an på når på døgnet folk kommer til å lade. Det er viktig å dimensjonere riktig nå, for det vil koste å utbedre senere.

– Heldigvis er det mye hjelp å få. Elbilforeningen tilbyr rådgiver-tjenester, i tillegg til at de fleste ladetilbyderne også kan være gode rådgivere underveis. I Mer tilbyr vi hele pakka, fra planlegging og rådgivning, til utbygging og drift av ferdig ladeanlegg i ettertid. Vi er opptatt av at det ikke kommer noen overraskelser underveis.

– Det viktigste er at man har tilgang på strøm, enten eksisterende kapasitet i bygningen eller fra trafo. Ofte kan man unngå de økte kostnadene ved å utbygge trafo, om man utnytter hele kapasiteten i bygget. Da vil ladehastigheten avgjøres av bruken i bygget, og er en gunstig løsning, hvor bilen som regel er fulladet og klar på morgenkvisten. Dette kalles for dynamisk lastbalansering, og er den beste måten å bygge effektive og prisgunstige ladeanlegg, forklarer Haug.

Spar både tid og penger og få rettferdig kostnadsfordeling. Les mer her!


Tekst: Jarle Petterson

Neste artikkel